Missie en Visie | |
Missie:Wij zijn de veilige thuishaven waar je je als een vis in het water voelt. Bij ons word je gezien!
Visie:Met de wind in de zeilen vaart ieder kind zijn koers. Kinderen worden ondersteund en uitgedaagd om een reflectieve, nieuwsgierige en kritische houding te ontwikkelen, de wereld om zich heen te ontdekken en doorlopend te groeien in hoofd, hart en handen. Naast kennis, leren we de kinderen vaardigheden aan om zich optimaal te kunnen ontwikkelen, in verbondenheid met zichzelf en de ander. Zo groeien ze op tot betekenisvolle kinderen. Het team voelt zich samen verantwoordelijk voor elkaar en de kinderen, sluit aan bij hun belevingswereld en zet sterk in op onderlinge relaties en de eigen professionaliteit Plezier maken, je houding kiezen, er écht voor elkaar zijn en elkaar blij maken; dát is De Vliekotter!
Kernwaarden:
Wij noemen ze op de Vliekotter onze spanten, de ribben die het schip sterk maken en voor een veilige reis zorgen!
| Het uitvoeren van de visie en missie (hoe doen we het) We maken hierbij onderscheid tussen de volgende onderdelen:
A. Omgaan met levensbeschouwingOnze samenwerkingsschool is een school waarin voorstanders voor openbaar en christelijk onderwijs zich thuis moeten voelen. Beide ‘identiteiten’ zijn aanwezig in de school. De vormgeving ervan is een zaak van de leerkrachten en de ouders samen. Uitgangspunten: De bedoeling is dat alle ouders van Oosterend en omgeving hun kind aan de samenwerkingsschool kunnen toevertrouwen. Op onze school zal dus in alle groepen ruimte zijn om uiting te geven aan zowel de openbare als de christelijke identiteit. Inhoud: Als samenwerkingsschool hechten we waarde aan het elkaar ontmoeten en het uitwisselen van meningen, gedachten en ideeën. We gebruiken voor de lessen levensbeschouwelijke vorming de methode ‘Trefwoord’ die kinderen samen betekenissen laat ontdekken en leert praten over hoe zij in het leven staan. In een rijke leeromgeving met aandacht voor filosoferen, omgaan met elkaar en de wereld om hen heen. Organisatie: Iedere week worden er in alle klassen enkele lessen, met een verrassend en inspirerend thema gegeven, daar horen ook enkele verhalen uit de (kinder)bijbel bij.
B Het geven van onderwijsOnze ambitie is een kwalitatief goede dorpsschool te zijn waarin samenwerkend leren een belangrijke rol speelt. Dit betekent: Onderwijs naar behoefte en belevingswereld; gebruik van kwaliteiten; leervaardigheden; ervaringen opdoen; modern onderwijs, gericht op de toekomst met aandacht voor: Uitgangspunten: Op basis van visie en missie van de school heeft het team een schoolprofiel ontwikkeld. De volgende begrippen zijn hierbij belangrijk:
Inhoud: Ons onderwijs kenmerkt zich door thematisch onderwijs waarbinnen oplossingsgerichtheid, presenteren, creativiteit, samenwerken en het stimuleren van nieuwsgierigheid centraal staan. Naast kennisoverdracht leren wij kinderen vaardigheden aan om met een onderzoekende houding de wereld om zich heen te verkennen, gericht op de toekomst. Organisatie: Op De Vliekotter werken wij zoveel mogelijk thematisch. Voor de kernvakken gebruiken wij methodes die werken vanuit leerlijnen die wij gebruiken als leidraad. Dit zijn: Pluspunt (rekenen), Staal Taal-Spelling en Blink Lezen. Elke methode werkt met thema’s. Wij zorgen teambreed dat deze thema’s gelijk lopen en op elkaar afgestemd zijn, waardoor één overkoepelend thema de hele dag als een rode draad door de lesdag loopt. De kleuters hebben daarnaast ook nog ruimte voor eigen thema’s. Zij werken volledig thematisch. Vanuit spel leren de kinderen. Samen met de kinderen bouwen zij een thema op vanuit dit spel.
C Het omgaan met elkaarNiet alleen de onderwijstaak van de school is van belang. Onze school wil ook een plek zijn waar kinderen zich veilig en geborgen voelen. De sociaal- emotionele ontwikkeling van kinderen hee
|
Samenwerkingsschool | LocatieAangesloten bij
Volg ons ook op
Zoeken in de site | Snel naar
De Vliekotter Documenten
Schooltijden, vakanties en vrije dagen Protocollen | Stuurlui
Opvarenden
| Onze spanten (Kernwaarden)
Aanmonsteren
|