In groep 7/8 hebben we een gezellige start gemaakt. De sfeer in de groep was vanaf het eerste moment goed. De eerste week hebben we veel groepsvormende activiteiten gedaan, zoals het doorgeven van een hoepel: we vormden een kring door elkaars hand vast te houden en zonder loslaten moesten we een hoepel doorgeven tot die de hele kring door was gegaan.

Een andere groepsvormende opdracht was dat we in de kring zaten en een bol touw door gooiden aan iemand anders die hem weer door gooide aan de volgende klasgenoot, terwijl je steeds de draad vast moest houden en mocht zeggen wat je hoopte dat dit jaar je zou brengen. Zo ontstond er een web: we zijn als groep allemaal met elkaar verbonden.

Ook hebben de kinderen een levende knoop gemaakt die ze door goed samen te werken weer los moesten zien te krijgen. En ze hebben gemerkt dat als ze elkaar helpen, ze met 18 kinderen en een juf op een oppervlakte van 4 stoeptegels kunnen staan en er was tijd om uitgebreid te vertellen hoe de vakantie was geweest.

Een andere samenwerkingsopdracht was dat ze een groepsnaam moesten verzinnen en deze vervolgens met tandpasta moesten schrijven. Een lekker geklieder was het gevolg. Daarna mochten ze reageren op elkaars met tandpasta geschreven naam: “die is vet slordig, of wauw, die is netjes!” De slotopdracht was dat ze met hun groepje vervolgens zo snel mogelijk alle tandpasta weer terug in de tube moesten stoppen. Na goed proberen en handenvol tandpasta was de conclusie dat dat echt niet ging lukken. Toen juf later vroeg wat het doel was van deze opdracht, was dat best moeilijk te bedenken: samenwerken? Daarom werd een kort verhaal verteld ter verduidelijking: er was eens iemand die over iedereen wel iets vervelends te vertellen had en dat overal rondbazuinde. Een wijze man kwam naar hem toe en gaf hem de opdracht uit een zak met veren voor elke deur in het dorp een veertje neer te leggen. De man deed dat en de volgende dag kwam de wijze man weer met een opdracht: haal nu alle veertjes weer op. De “roddelman” riep: dat kan toch nooit? Het heeft gewaaid vannacht!” Het antwoord van de wijze man daarop was: “Zo is het ook met jouw praatjes. Als je iets naars over een ander vertelt, kun je die woorden ook niet makkelijk meer terugnemen”. De link tussen de tandpasta opdracht en dit verhaal was meteen duidelijk.

Dit was meteen een mooi bruggetje naar het maken van groepsafspraken: hoe willen we het in onze groep en wat spreken we met elkaar af? Samen hebben we een mooie poster met sterke afspraken gemaakt, die we vervolgens allemaal ondertekend hebben.  

Twee andere samenwerkingsopdrachten die we graag met jullie willen delen is de spaghetti-challenge en de egg-challenge: de kinderen hebben in groepjes van 3 (steeds andere groepjes maken zodat je met iedereen een keertje samenwerkt) twee wedstrijden gehouden:

Wie bouwt de hoogste spaghettitoren met in de top een marshmallow? De opdracht leek simpel, maar om met zulk kwetsbaar materiaal een stevig bouwwerk te maken, is best moeilijk!

En wie maakt met behulp van 15 rietjes, een paar elastiekjes en een stuk plakband de beste bescherming voor een ei? Alle groepjes slaagden erin hun ei te beschermen tegen een val van 30 cm. Maar toen ze hem van steeds hoger lieten vallen, barstten steeds meer eieren. Toch lukte het een groepje hun ei zo te beschermen dat hij een val van het klimrek overleefde. Wat een samenwerking in alle groepen!

Ook tijdens de gymles is veel aandacht besteed aan samenwerkingsspelletjes, zodat we met z’n allen een mooie basis hebben gelegd voor een fijn schooljaar!