Voor wie niet aanwezig kon zijn op de ouderavond : hieronder een verslag van ouders 

 

Workshops

Op de ouderavond van 9 februari werden de rollen omgedraaid: de leerlingen gaven les aan de ouders door middel van workshops. En dat gebeurde serieus! Het was goed te zien dat we als ouders streng werden aangepakt door sommige leerlingen. Maar het was ook heel leuk om te merken dat we als ouders van de eerste minuut onwennig en wat afwachtend, binnen de kortste keren enthousiast bezig waren een dinosaurus op de schouder van een mede-ouder te plaatsen of hardnekkig de planeet Pluto probeerden op te zoeken tussen alle ronddraaiende planeten. De tijd ging te snel maar zoals gezegd, ze waren streng, dus hop naar de volgende workshop. In een kwartier een eigen website gemaakt over de Vliekotter. Jammer dat we de eindresultaten niet konden zien van elkaar want we hoorden hilarische ideeën langs komen. Van een andere ouder hoorde ik dat ze veel had geleerd over de programma’s voor groep 1 en 2 en die best nog wel moeilijk vond ook. Kortom, een hele leuke manier om de ouders aan het werk te zetten en de kinderen de verantwoordelijkheid te geven. Iedereen kwam verhit uit de workshops, voor herhaling vatbaar, want ik ben nog wel nieuwsgierig naar de workshops waar ik niet bij kon zijn!

 

Leuke interessante ouderavond

Bij binnenkomst ging je op zoek naar  de stoel waar je naam op geplakt was. Dit was je eerste workshop groepje, en onder de stoel een briefje voor je 2de workshop. (slim bedacht).

Eerst deden we een kahoot quiz waarbij je met je groepje vragen moest beantwoorden op de ipad. Net als dat de kinderen in de klas af en toe doen om leerstof te herhalen.

Daarna gingen we met dat zelfde groepje een workshop doen. Ik zat bij Dani en Mathijs die ons door middel van een proef uitlegde hoe programmeren werkt. We moesten Dani instructies geven alsof hij een robot was die een boterham met hagelslag moest klaar maken. Dat vulde je eerst in op een lijst en daarna probeerde je het in praktijk te brengen. Dat ging ongeveer zo: linkerhand / pak / broodzak, rechterhand / pak / broodje, linkerhand / leg broodzak terug. Enzo…. Het bleek lastiger als dat het eerst leek. Omdat je al gauw b.v. vergeet dat als je zegt, strooi / hagelslag  je er ook bij moet vermelden dat dat op het brood moet…

Daarna ging ik naar Sara die uitlegde hoe je een trailer maakt op de ipad. In de trailer moest je in stappen laten zien wat je doet voor je naar school gaat. Dus opstaan, naar de wc, ontbijten enzo… ook Sara deed het erg leuk.

Het vervolg van het programma was een presentatie van Vivianne (van de bibliotheek) over media wijsheid. Ik vond het een heldere presentatie, ze gaf o.a. aan hoe lastig het is voor de kinderen  om een beroep te kiezen voor later als je niet eens weet welke beroepen er straks nog bestaan. En welke nieuwe beroepen er ontstaan.  Veel dingen weet je misschien wel al maar ik moet eerlijk zeggen dat je er niet altijd bij stil staat hoeveel je onbewust  prijs geeft als je b.v. op google zit. Op de website van school kun je alle tips terug lezen.

Als afsluiting nog een leuk dansje door alle kids die aan de goed geslaagde avond hadden meegewerkt. Op een zelf gemaakt liedje. (Ook op de ipad)

Complementen voor alle kids die aan de avond hebben meegewerkt.

Ik vond het een interessante avond en erg leuk in elkaar gezet. (en…strak volgens schema).

 

De beloofde informatie n.a.v. de presentatie van Vivianne Neeteson:

Tijd om de bubbel te doorbreken…..:

  1. Verander je instellingen op Facebook
  2. Zorg ervoor dat Google jouw geschiedenis niet bewaard
  3. Gebruik een zoekmachine die je resultaten niet personaliseert
  4. Laat Twitter de “beste” tweets niet als eerste tonen
  5. Zorg ervoor dat je online niet gevolgd wordt
  6. Haal de informatie bij de bron ( dus niet alleen uit je eigen social media)
  7. Tot slot: lees ook eens een tijdschrift of papieren krant

Voor de uitgebreide stappen  verwijzen we naar de info die in de hal ligt.

 

Hartelijke groet, team Vliekotter